sh0ut 0ut here !

Monday, January 23

Rasulullah bersama Saiditina Fatimah

Pernah dgr tak cter nih???

Pada suatu hari, Rasulullah b'jalan2 bersama puteri baginda Saiditina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bwh sebatang p0hon tamar, Fatimah terpijak p0h0n semalu, kakinya b'darah lalu mengadu kesakitan.
Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya p0hon semalu itu berada di situ (nada sedikit marah)
Rasulullah berkata kepada Fatimah dgn tenang bahawa ''P0hon Semalu itu amat berkait rapat dgn Wanita.., para wanita hndklah mengambil pengajaran drp 4 aspek.."

1-Pohon semalu itu akan kucup apabila disentuh
diibaratkan bhw wanita perlu mempunyai perasaan malu (pd tmptnya)

2-P0hon semalu mempunyai duri yg tajam utk m'p'tahankan diri
0leh itu, wanita perlu tahu m'p'tahankan diri sbg se0rang wanita muslim

3-Pohon semalu mempunyai akar tunjang yg sgt kuat dan mencengkam bumi
Ini bermakna wanita s0lehah hendaklah mempunyai ikatan yg sgt kuat dgn Allah

4-Akhir sekali, semalu akan kuncup dgn sendirinya apabila senja menjelang
0leh itu, para wanita kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Sunday, January 22

SEM

Scho0lwide enrichment m0del
Hahahaha...nih buat kali pertama nye sk0lh kami menyertai sem nih di peringkat negeri..actually sume nih mase ta0n lps sem 2011..s0 tibe2 t'pikir nk b'bl0g...
tak sangka pulak..dgn hasil usaha keras kami semua..haha akhirnya sekolah kami menang~
walau ape p0n tu dulu..bak kate cikgu..kami sume dh eXpired dh..ha3

Time f0r preparati0n..
piece^^

gambar mahal...hihihi
kanak-kanak riang..he3

 
Kemenangan yg dicapai,,really2 miss this m0ment...


nih time peringkat Jheat..walaup0n kami tak menang tp ok lah rasenye dgn penat lelah usaha kami...walau mcm mne p0n thanks t0 all participants...c0z sme2 m'beri kerjasama dlm pr0jek ceiling fan cleaner (CFC)..hmm..letih jgk nk siapkn mende2 alah sume nih...>.<'

0ur gr0up



THE END

Friday, January 20

st0ry 0f m0ral value~

  hmm,,k0rang nk dgr cter x??? mcm nih citernye...   


Maryam, guru kelas tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada es0k hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah 0rang yang mereka benci.

Kees0kan harinya, setipa murid membawa beg plastik berisi pisang mereka masing-masing. Ada yang membawa 3 biji, 5 biji dan paling banyak 8 biji. Semuanya sudah ditulis nama 0rang yang mereka benci.
"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya." beritahu cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk. Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak suka permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bers0rak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

''0key semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya cikgu Maryam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan men0nt0n TV dengan bau busuk.

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada 0rang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak b0leh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa kan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu." beritahu cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik daripada membenci. M0ralnya jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati. Macam pisang yang makin membusuk, begitu juga HATI.

Ingat ye adik-adik!



Thursday, January 19

Biar Allah yang jaga hati ini.

CINTA,        
Perasaan yang mengalir lembut, menyenangkan, bersinar, jernih dan ceria...                                   
CINTA,
Perasaan yang mengalir lembut, menyesakkan, jerih dan badai...
Tetapi dalam ikatan yang Allah halalkan,
Cinta sejati berpesan,
"Bukan kita tersenyum kerana kita bahagia, tetapi kita bahagia kerana kita tersenyum"
Bahagianya Merayakan Cinta...
 
Biar hati TEGAS dalam menolak CINTA insani yang masih BELUM HALAL buat diri yang membawa ke lembah MAKSIAT ,janganlah dirimu MENANGIS wahai mata HATI..HIDUPKANLAH hatimu dengan REDHA ILAHI.. bangkitkanlah jiwamu dengan MENGHARAP Maghfirah ILAHI ..."ble belum bersedia melangkah lebih jauh,,cukup cintai dia dlm diam,,dgn pnuh kesederhanaan dan hnya di kejauhan,,memupuknya hnya bakal mengundang kerosakan hatimu dan hatinya yg selama ini cuba dijaga,,
  ..seorang lelaki berpesan...''jika kamu sayangkan wanita itu..hendaklah kamu serahkannya kepada ALLAH dahulu, kerana hanya ALLAH lah yang akan menjaga Bidadari kamu sebaik-baik mungkin, sebelum dia HALAL bagi kamu...soo sweeet kan ALLAH untuk kamu lelaki, jadi tak perlulah kamu risau tentang Bidadari kamu itu..kerana ALLAH sentiasa melindunginya..selagi mana, kamu tidak pernah lupa untuk mendoakannya dalam solatmu..." begitu jugak buat perempuan^^

"..jaga IMAN jaga HATI .. peace and smile with IMAN love ISLAM.."
l0ve is n0thing with0ut Allah~
 
 

Friday, January 13

sPm~ 0h sPm~`




  Dah buka sk0lh byk pl0p kje yg dpt...nye..nme p0m sk0lh..guru mne yg tak nak tgk anak murid nye cemerlang..s0 kje p0m mestilh byk...usaha mesti lebih!! hai....cuba ckp mnde ape dlm dunia nie tak susah..semua yg kita buat pasti ada gnjrn nye~

"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

Huh...b'kerjalah kuat untuk kedua2 nya...dunia dan akhirat m0ge2 aku m'dapat keberkatan drMu..
D0akn SPM ku pd tahun nih..sem0ge dgn nilai yg aku dapat..dapatlh aku berkhidmat sedikit sebanyak untuk Islam!!! 

Bi0+,Fiz+,Che+,Addmath+,,,...11A+
study

Cinta

***Cintailah Allah dan keranaNya***
Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan. Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta. Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.” Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu. Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita. 
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya. Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Cuba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama. 
Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan. Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya. 
Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu. Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat. 
Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya. Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi. Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping.Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut. Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.
 Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi. Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya. Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta ! Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya. Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ 
Hamka Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya. Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya. Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu. 
Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh. Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.Namun bercinta dgn si Dia adalah kekal selamanya. Untuk raih cintaNya memang sukar melainkan kite terus berusaha utk menjadi yg terbaik.
credits fr0m si Dia~ 
am I right???