sh0ut 0ut here !

Friday, December 14

Lawatan kami ^.^

First2, smpai kami b'hnti kt masjid melaka ntah apelh nmenye lupe~,,then, lam kul 7 lbih kami bert0lak utk sarapan pg,,lps tuh, brulh kami b't0lk ke zo0 melaka..yah0o~



lalalalaaa~


haha,,candiiiiit
senyum semuuaa

cutekn teddy bear nih..hihi
piece!! ^^


then,,ni lwtn kami kt kilang r0ti high 5 setlh lame duk lam bas,,mmg lawak jgk sepjg lwtn nim..
ntah ape2 rr..semua cam bdk2 jep, kne dgr arhn..ahakz!







Hari seterusnye~ kami ke timesquare..huhu,,sje jalan2,,sblum nk ke tmpt main2..
punyalah mule2 ckp tak nak main yg tuh lh..last2 ha! amik kaw..main jgk akhirnye..
semua ketakutn kne hilangkn sbb nih bkn selalu p0m main..haha
mne taw sekali seumur hidup hahahhaa...!











candiiiesss!!!














punyalh nk main yg nih..haha hampeh aq x jd main,,
pening sgt2 lps main  yg cam penukul tuh >.<


punyalh igt p'mainan nih simple...last2 kne hempap,cian kwn aq..ha3

ni yg ketiga mcm nk mati je >.<''

ni lh tmpt first2 skali main..ha3




video

bile lg ek lwtn cam ni akn ade?? hmm,,dh abis sk0lh dh p0m..
bes jgk jln2 ngan kengkwn mcm2 ragam leh tgk hahhah!
tak sangka akhirnye pgi main sme2 ngan kwn2...huhu rse nk main lg jep sme2..
this mem0ries will last f0rever~ ^^"

Wednesday, December 5

Merdeka!!!

     yaho0..merdeka! wess,,biasalh tuh knk2 bru lps spm.aq slh se0rg drp mereka..haha
actually tak tergambar perasaan ble abis dh spm,,huh!! mklumlh bile dh tggl satu lg pper kwn2 aq cbuk tnye..
hai iza! cam ne?? beres rr ko kn..haha,mmg rr dh abis exam beres lh kan..yg tggl lg hnye Tawakkal.
Hmm,,opss lpe, lps tuh kwn2 aq selalu tnye camne perasaan k0 bile dh tggl 1 pper lg nih??
Aq dgn sp0ntan rr jwb,,n0thing...ntah x de lh rse bebas sgt p0m,,lg p0m kte exam jap..pastu break kjp..
cam tu rr..s0 nothing t0 tell ab0ut it..hihi s0ry! but ape2p0m kwn2 aq mestii happy kn..
that's great!! tp bile aq dh abis exam nk kluar dr sk0lh tuh punye lh kwn2 nih,,salam bagai p'pisahan ni kte cam tak jumpe2 jep lg, x pe yg pasti suatu hri nnti kte pasti jmpe blik punyer!! cayalh!! f0r  my frenz i wish may Allah bless f0r us in SPM in 2012!!! OK ><"

Saturday, September 15

Dear friends

  Hai kawan,,

      first time jumpe k0,,langsung tak knl... bler dh mesra perangai makin nkl..
asl jumpe jer kec0h tak terkawal.. skrg jarang bersua..hrap perkenalan ini akan kekal abadi...
hmm,, tp

     hidup ini ssh kite nk duga kn??? kadang2 kite dkt sgt ngan sese0rg itu..tp sebnrnya jauh..
hmm, s0metimes friends we called like chipsm0re. skjp ad skjp xde. Namun, walaupun kite dpt capai & genggam tgn dia, tp blum tentu hati dia kite dptselami..
mungkin kadang2 kite dpt tgk dia ketawa, tp kite tak tahu apa mkna disblik senyumannya...
ble dia menangis , kite ingat kehadiran kite dpt menyejukkannya, walhal..kehadiran kite langsung tak disenangi...hmm,,rencah dunia !..kite tak tahu sape kwn kite n sape lwn kite sehinggalah sampai mse kite jatuh...adakah tgn itu yg akn menghulur bantuan??? @ kite ditinggalkan??..fikir2lah..


                                            

Thursday, September 13

CATATKAN DIHATI

It was like I had not written a blog f0r al0ng time ... feel bored
and finally remembered the words of a friend of mine until now .. and now
     
  saya rasa mahu catatkan dihati anda plak... : D             


         Bahawa setipa hari itu adalah hari-hari yg terbaik pd thn itu..
0rang yg memiliki hari-harinya adlh org kaya..
dan tiada siapa memiliki hari-hari itu...
jika membenarkan diserang kegelisahan & kebimbangan...
Lunaskan setiap itu dan sudahkannya..
anda telah melakukan apa yang termampu
Beberapa kesilapan & kejanggalan mungkin,,
es0k adlh hari baru!

Mulakan dgn tenang, dgn semangat yg tinggi.. 
tanpa dibebani 0leh kekarutan masa lalu..
Hari baru ini sgt berharga,,
dgn Harapan,
dan Undangan,
untuk tidak membazirkan waktu walau sedetik pun,,
dan lupakan.
HaRi $emalam yg telah berlaku... 

Saturday, March 24

Charge iman~

 It's n0t difficult t0 say~
╔════════════════════╗
║██░░░░░░░░░░░░░░░░░░╚╗
║██░░░░░Battery Low ░░░░░ ─║
║██░░░░░░░░░░░░░░░░░░╔╝
╚════════════════════╝
... ... ... ... ... ...
▂ ▄ ▅ ▇ █ Charge your Emaan █ ▇ ▆ ▄ ▂

أستغفر الله

╔════════════════════╗
║████░░░░░░░░░░░░░░░░╚╗
║████░░░Battery Low ░░░░░─║
║████░░░░░░░░░░░░░░░░╔╝
╚════════════════════╝

سبحان الله

╔════════════════════╗
║███████░░░░░░░░░░░░░╚╗
║███████Battery Low ░░░░░─║
║███████░░░░░░░░░░░░░╔╝
╚════════════════════╝

لا إله إلا الله

╔════════════════════╗
║█████████░░░░░░░░░░░╚╗
║█████████tery Low ░░░░░─║
║█████████░░░░░░░░░░░╔╝
╚════════════════════╝

الله أكبر

╔════════════════════╗
║███████████░░░░░░░░░╚╗
║███████████y Low ░░░░░─║
║███████████░░░░░░░░░╔╝
╚════════════════════╝

لا حول و لا قوة إلا بالله

╔══════════════════════╗
║╔════════════════════╗╚╗
║║██████████████░░░░░░╚╗╚╗
║║██████████████ ░░░░░░─║║║
║║██████████████░░░░░░╔╝╔╝
║╚════════════════════╝╔╝
╚══════════════════════╝

الحمد لله

╔══════════════════════╗
║╔════════════════════╗╚╗
║║█████████████████░░░╚╗╚╗
║║█████████████████░░░─║║║
║║█████████████████░░░╔╝╔╝
║╚════════════════════╝╔╝
╚══════════════════════╝

اللهم صل على سيدنا محمد

╔══════════════════════╗
║╔════════════════════╗╚╗
║║████████████████████╚╗╚╗
║║███████ Battery Full ██████─║║║
║║████████████████████╔╝╔╝
║╚════════════════════╝╔╝
╚══════════════════════╝
 
++++++++++++++++++++++█+++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++██++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++██++++++++++++++++++
++++++++++++++█++++++++++++++++++++██+++++
++++++++++++████++++█+█++█++++++███+++++++
+++++++++++████++++██+█++█++++███++██+++++
+++++++++++██+++++++██████++███++++██+++++
++++++++███++++++++++█++█+++++++++++██++++
++++++++++++++++++++++++++++++++++++███+++
++++++++++++++++++++++█++++++++█++++██+█++
++++++++++++███++++++██+++++++███++++█+██+
+++++++++++████+++++++█+++++++████+++█++++
+++█++++++██++█+++++++██+++++++█+██++█++++
++█++++++██++██+++++++██+++++++██+█++██+++
++█+++++██+++█++++++++██+++++++██+█++██+++
++██+++██+++██++++++++██++++++++██+++██+++
++███████+++██++++++++██++++++++██+++██+++
+++████+++++█+++++++++██++++++++██+++██+++
++++++++++++██++++++++██+++++++++█+++██+++
++++++++++++███+++++++███+++++++██+++█++++
++++++++++++███████████████++++███+++█++++
+++++++++++++█████████++█████████+++++++++
++++++++++++++++████++++++█████+++++++++
 

Wednesday, March 14

Islam & Sains

Hampir semua 0rang tahu bahwa MADU adalah sumber makanan penting bagi tubuh manusia, 
tetapi sedikit sekali manusia menyedari sifat-sifat luar biasa dari penghasilnya, iaitu LEBAH MADU.

Sebagaimana yang kita ketahui, sumber makanan lebah nektar, yang tidak dijumpaipada musim dingin.  
Oleh kerana itulah, lebah mencampur nektar yang mereka kumpulkan pada musim panas dengan cairan khusus
yang dikeluarkan tubuh mereka. Campuran ini menghasilkan zat bergizi yang baru iaitu madu dan menyimpannya untuk musim dingi yang akan datang. Wargh..(>.<)'!


"Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah,"Buatlah sarang-sarang di bikit-bukit, di p0hon-p0hon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia,"kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapa ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang bertakwa."
(QS.An-Nahl : 68-69)
Sungguh menarik!!(^_^)!! untuk diketahui bahwa lebah menyimpan madu lebih banyak dari yang sebenarnya.
Pertanyaan pertama yang muncul pada benak kita (=.=)?? ialah mengapa lebah tidak menghentikan pr0duksi berlebih ini, yang tampaknya hanya membuang-buang waktu dan energi???
Jawaban ini tersembunyi dalam kata ''wahyu'' yang telah diberikan kepada lebah,seperti yang disebutkan dalam ayat tadi.

Lebah mempr0duksi madu bukan untuk diri mereka sendiri, melainkan juga untu MANUSIA.
Sebagaimana makhluk lain di alam, lebah juga mengabdikan diri untuk melayani manusia sama seperti ayam yang bertelur sebutir setiap hari walaupun tidak memerlukannya dan lembu yang mempr0duksikan susu jauh melebihi keperluan anak-anaknya..SUBHANALLAH..~!!(^.^)!!



Sunday, March 11

Santai

ketidak ada kejaan...s0 i juz  want t0 write an0ther st0ry..
hmm..x de ape p0m sbnr nye..cume nk share ckit suka duka khidupan..
duka??? ahah..(=.=)''...x de ler plak nk dcter..hihii
walaup0m t'peruk kat dlm h0stel s0 ape lg b'santailah kat pantai plak..
bi0r school dkt kat pantai p0m

angin sep0i-sep0i bahasa

kutipler ape2 yg ptut

jalan kaki jew

wif 0ur teacher








Saturday, March 10

Dalam Kehidupan ada 5 keaadan

Manis :   Semasa hadirnya Cinta pada Ilahi dan mendapat rahmatNya. 

Masam : Semasa hadirnya sesuata nikmat yang buat kita gembira...  
              tetapi setelah kehilangan sesuatu itu...                  
              menitislah air mata....

Pahit :    Semasa kita hadapi ujian dariNya seperti kehilangan sese0rang yang amat kita sayang...

Pedas :  Semasa ramai orang yang menfitnah, mencaci kita... 
             tetapi kita tabah hadapinya walau pedas rasa hati...

Masin :  Semasa kita mengalah daripada bergaduh dengan hamba Allah yang lain




                        

Saturday, February 4

S0lat 5 waktu

        
Di zaman Nabi Muhammad SAW tidak ada org yg sengaja tdk solat berjemaah di masjid selain org munafik yg tdk diragukn kemunafikannya. Di antara ciri menonjol org-org yg bertaqwa ialah rajin m’dirikn solat sebagaimana yg diperintahkn oleh Allah dan dicontohkn oleh nabi Muhammad. Namun, zaman skrg boleh lihat berapa kerap shj org islam yg berada di masjid utk solat b’jemaah. Dari situ boleh lihat kekuatan umat islam pada zaman skrg. Huh! Zaman yg pnuh onak duri. Islam sekadar di atas kadpengenalan.islam ats dsr ibubapa islam mestilh ank jgk islam.Wahai org islam! Adakah kalian hnye memegang status islam disitu shj?? Commonlh islam! Bangkit! Islam is the way of life laa. Zmn skrg tdk lg aku melihat islam, semuanya melayu..melayu yg mudah terjerat. terperangkap. terpengaruh dgn budaya jahiliah.Sedihakulihat. Even aku lihat ramai org islam di pusat beli belah, shopping and then persoalannya adakah mrka melakukn tggjwbnya? Ingat skrg zmn dh mju laa nk shopping, shopping jgk..agak2laa weii, skrgkn dah ad tmpt utk kite lakukn ibadah wajib.Yang lakukn tggjwbnya sbgai khalifah, hamba Allah, aku ucapkn tahniah. Sbnrnya tdk susahpon. Kita yg menyusahkn.

‘’Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bg mereka yg b’taqwa, (iaitu) mrka yg beriman kpd yg ghaib, mendirikn solat dan menafkahkn sbhgn rezeki yg Kami anugerahknkpdmereka” (QS Al-Baqarah, ayt 2-3)

Org2 yg b’taqwa menyedari bhw solat merupakan bukti keimanan yg sgt signifikan dan mereka sgt menyedari betapa bsr akibatnya apabila meninggalkn solat wajib  lima waktu tnpa alsan dgn erti kata lain SENGAJA. Nabi Muhammad telah menggambarkn org yg meninggalkn solat sebagai jenayah yg terlibat dalam kekufuran bahkan kemusyrikan.

“AkumendengarNabi Muhammad b’sabda : “Sesungguhnyaantaraseorgmuslimdankemusyrikansertakekufuranialahmeninggalknsolat.” (Hadisriwayat Muslim 116)

Malah dalam hadis lainnya Nabi Muhammad b’lps diri dr org yg sengaja melalaikn kewajipan solat sehingga beliau mengatakan bhw tindakan tersebut akan MENGHILANGKAN JAMINAN ALLAH dan RASULNYA ATAS ORANG ITU PADA HARI KEBANGKITAN KELAK.

Dari Ummu Aiman R.A. bhw sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda : “Jangan kamu tinggalkan solat dengan sengaja maka sungguh lepaslh drnya perlindungan ALLAH dan RASULNYA’’. (Hadisriwayat Ahmad 26098)

Dan tidak kite mengetahui bhw urusan yg paling awal yg akan diperiksa dan dihitung atas hamba2Nya pada hari pengadilan ialah SOLAT. Jika solat kitas udah lalai mcm mne pulakdgn ibadat lain? Pernah tak kite terfikir sblum nih? Sesengguhnya kehidupan kita seharian berkait rapat dgn solat. Solat hancur? Ibadah lain p0n wallahua’alam. Hnye Allah yg tahu. Seandainya solat lima waktu pon kite tak boleh nk jaga inikan solat sunat yg menambahkn pahala dan menampung ruang2 yg cela semasa kite solat lima wktu kite tak boleh buat. Huh! Sungguh rugi. And did you know that solat 5 waktu yg kite kerjakn bukan semuanya mudah diterima oleh Allah. Sungguh besar kuasaMu ya Allah.  Malah ada yg mengatakn, solat lima wktu yg tidak diterima oleh Allah,tdk smpai pon langit ketujuh, Allah akan perintahkn malaikat mencampakkannya balik kedunia. Campak seperti kain buruk. Ini org yg menunaikn kewajipan. Bagaimana pulak dgn meninggalkn solat ??sungguh murkaNya Allah terhadap org ygmeninggalkn solat.

‘’Sesesungguhnya hal pertama yg diperhitungkan dr seorang hamba Allah pd hari kiamat ialah solatnya. Jika didapati ia sempurna maka ia dicatatkn sebagai sempurna. Jika didapati terdapat kekurangan, maka dikatakan “Cuba lihat adakah ia memiliki solat sunah yg dpt melengkapi solat wajibnya? “ Kemudian segenap amal perbuatannya yg lain diproses sebagaimana solatnya.” (HadisriwayatAnNasai)

Saudaraku, tegakkanlh agamamu dgn menegakkan solat wajib terlebih dahulu dgn disiplin sbb Nabi Muhammad mengatakan solat wajib dapat menghapuskan dosa segenap kesalahan seorg muslim laksana daun yg berguguran dari sebatang pohon. 

“Seorg muslim apabila b’wudhu’ dan memperbaharui wudhu’ walaupun masih dlm keadaan b’wudhu’ kemudian ia solat lima waktu, maka berguguranlah kesalahannya (dosa) seperti berguguran daun ini.’’Kemudian beliau membaca ayat sbb: “Tegakkanlah solat itu pd kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pd bhgn permulaan drp malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yg baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan buruk. Itulah peringatan bg org2 yg ingat.’’  (HR Thabrani 6028)




 

Monday, January 23

Rasulullah bersama Saiditina Fatimah

Pernah dgr tak cter nih???

Pada suatu hari, Rasulullah b'jalan2 bersama puteri baginda Saiditina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bwh sebatang p0hon tamar, Fatimah terpijak p0h0n semalu, kakinya b'darah lalu mengadu kesakitan.
Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya p0hon semalu itu berada di situ (nada sedikit marah)
Rasulullah berkata kepada Fatimah dgn tenang bahawa ''P0hon Semalu itu amat berkait rapat dgn Wanita.., para wanita hndklah mengambil pengajaran drp 4 aspek.."

1-Pohon semalu itu akan kucup apabila disentuh
diibaratkan bhw wanita perlu mempunyai perasaan malu (pd tmptnya)

2-P0hon semalu mempunyai duri yg tajam utk m'p'tahankan diri
0leh itu, wanita perlu tahu m'p'tahankan diri sbg se0rang wanita muslim

3-Pohon semalu mempunyai akar tunjang yg sgt kuat dan mencengkam bumi
Ini bermakna wanita s0lehah hendaklah mempunyai ikatan yg sgt kuat dgn Allah

4-Akhir sekali, semalu akan kuncup dgn sendirinya apabila senja menjelang
0leh itu, para wanita kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Sunday, January 22

SEM

Scho0lwide enrichment m0del
Hahahaha...nih buat kali pertama nye sk0lh kami menyertai sem nih di peringkat negeri..actually sume nih mase ta0n lps sem 2011..s0 tibe2 t'pikir nk b'bl0g...
tak sangka pulak..dgn hasil usaha keras kami semua..haha akhirnya sekolah kami menang~
walau ape p0n tu dulu..bak kate cikgu..kami sume dh eXpired dh..ha3

Time f0r preparati0n..
piece^^

gambar mahal...hihihi
kanak-kanak riang..he3

 
Kemenangan yg dicapai,,really2 miss this m0ment...


nih time peringkat Jheat..walaup0n kami tak menang tp ok lah rasenye dgn penat lelah usaha kami...walau mcm mne p0n thanks t0 all participants...c0z sme2 m'beri kerjasama dlm pr0jek ceiling fan cleaner (CFC)..hmm..letih jgk nk siapkn mende2 alah sume nih...>.<'

0ur gr0up



THE END